Bidraget som gikk til topps i konkurransen, var laget av tre elever her på Kringsjå skole. Farida Hassan Alahmad, Filippa Vars Sætre og Idalia Gierginska ble overrasket med nyheten om at de hadde vunnet konkurransen av Nobels Fredssenters direktør Kjersti Fløgstad og museumspedagog Marie Sannem Thoring fredag 15. november.
Det som var interessant med denne konkurransen, var at fokuset lå på å ta utgangspunkt i noe ekte, noe som hadde skjedd, og formidle det gjennom historiefortelling i tegneserieformatet. Det er en fin måte å jobbe med tegneserie, innholdet og viktigheten av fredsprisen. Barna for en forståelse for hvorfor årets fredspris er viktig, sier Vegard Albertsen, lærer ved Kringsjå skole.
Vi er veldig stolte av Kringsjå-elevenes vinnerbidrag, som på en kreativ og kraftfull måte formidler historien om Nihon Hidankyo og hibakushaene. Deres tegneserie viser både alvor og håp og minner oss om de viktige temaene rundt fred og atomvåpen. Det er fantastisk å se hvordan unge kan bruke kunst til å skape refleksjon og dialog om globale utfordringer, sier Kjersti Fløgstad, direktør ved Nobels Fredssenter.